Benefiet voor het “Koffiehuis van de Volksbond”

benefiet

Vandaag is het de grote dag: de dag van de Benefiet voor het “Koffiehuis van de Volksbond”, dat vooral bekend is als dagopvang voor dak- en thuislozen. Tijdens de benefiet wordt geld ingezameld voor een nieuwe keuken. Skipintro maakte en sponsorde de poster en flyer. De illustratie is van Floor Rieder.
Het Koffiehuis zit vlakbij ons, dat schept al een band. Bovendien zit Skipintro in een leuk los-vast reclameclubje met Xandra van Gelder, Hans van Rijs en Zwier Veldhoen, dat al een paar jaar ideeën bedenkt waarmee het Koffiehuis aan geld kan komen. De hele buurt vindt het nuttig dat er een plek is voor dak- en thuislozen maar dit wordt niet gesubsidieerd.

Mieke van der Weij over Jeroen Bosch

Het tweede filmpje voor de Jeroen Bosch-tentoonstelling in het Noord Brabants Museum (dat ons trouwens verteld dat er in de voorverkoop al veel tickets zijn verkocht). Mieke van der Weij bleek ook een echt fan van Bosch.

Wim Pijbes over Jeroen Bosch

De eerste commercial voor de tentoonstelling over Jheronimus (wij mogen Jeroen zeggen) Bosch in het Noord Brabants Museum. Ja, het is kort. Maar het heeft wel impact, al zeggen we het zelf. Dat komt natuurlijk vooral doordat Wim Pijbes van het Rijks met veel plezier wilde meewerken.

Een familie met een missie

De familie Van Puijenbroek zit al generaties in de bedrijfskleding. U kent ze misschien onder de naam Havep. Nu wilde de familie iets terugdoen voor Goirle, de plaats waar nauw mee verbonden zijn. In het filmpje vertellen Guus en Annemiek waarom, wat ze inmiddels bereikt hebben, en hoe ABNAMRO MeesPierson ze hierbij helpt.

Skipintro campagne voor Jeroen Bosch

De Jeroen Bosch-tentoonstelling in Het Noord Brabants Museum wordt bijzonder groots mega onbeschrijflijk. Bijna z’n hele oeuvre komt naar de stad waar hij leefde, werkt en – in 1516 – stierf.

Skipintro heeft de eer (klinkt glijerig maar zo voelen we het) om mee te mogen werken aan de campagne. Hierboven het eerste werk: een “trailer” voor gebruik in persconferenties en op het web. Straks volgen tv- en radio-commercials.

#hierteekenen (en hier naar nieuwe commercial kijken)

We kijken tegenwoordig snel, vluchtig, oppervlakkig. We zijn snel afgeleid. Het zou mooi zijn als we ietsje beter kijken. Misschien moeten we wel leren kijken. En het leuke is: dat kan. Het is heel simpel en iedereen kan het: tekenen! Daarom voert het Rijksmuseum campagne: #hierteekenen.
Skipintro mocht de campagne bedenken (inderdaad: leuker wordt het niet) maar wij deden – u vermoedde al zoiets – dat niet alleen. Hier zijn de credits:

Regisseur: Mattias Schut/Richard Raaphorst | Producer: Defne Anit | D.O.P.: Pim Hawinkels  | Tekeningen: Floor Rieder en Jan Rothuizen  | Animaties: Hisko Hulsing, Jan Jaap Schraverus, Bouwine Pool  | Editor: Taco Arts  | Post production & sound: The Ambassadors | Team Rijksmuseum: Nikki Smeets, Irma de Bruijne, Rosa Aarnoudse, Marjolijn Meynen, Marieke de Klein, Marieke Zekveld, Frouke Jorna, Amanda Smits, Cees Ploeger, Jacobien Schneider (en daar zetten wij dan stiekem even bij… de onmisbare Henk Hermanns).

John Loudon en z’n ideaal

Nieuwe aflevering in de films voor ABNAMRO MeesPierson. Deze keer over John Loudon en het prachtige initiatief dat zich inzet voor landschapsherstel. Stukken land die door de mens zijn uitgewoond worden weer groen. Daar is veel meer over te vertellen, en dat doet hij graag. Meer informatie staat op Commonland.

Perzen veroveren Rotterdam

In het Wereldmuseum in Rotterdam is de prachtige tentoonstelling “De Perzen, krijgers en dichters“. Aan Skipintro de vraag of er voor een zeer beperkte budget een filmpje te maken was voor de RTV Rijnmond, Youtube, enz. Het filmpje laat weinig zien van de tentoonstelling, maar dat kon helaas niet anders, er was op het moment van produceren nog niets beschikbaar.
Er zit dus maar een ding op: naar Rotterdam, en zelf kijken… er is veel schoonheid te zien.

Maya Meijer voor ABNAMRO MeesPierson

Skipintro maakt voor ABNAMRO MeesPierson een aantal filmpjes met bijzondere klanten. De filmpjes zijn te zien op het content platform https://financialfocus.abnamro.nl/.  Het eerste filmpje ging over Maya Meijer, de vrouw die het Westergasfabriek-terrein ontwikkelde.

Josephus Augustus Knip, wie kent hem niet?

Nou, wij kenden hem ook niet, moeten we tot onze schande bekennen. Maar gelukkig mochten wij op bezoek bij Marijn Schapelhouman, senior conservator Tekeningen van het Rijksmuseum, en hij heeft een goed verhaal over Knip.

TV Commercial voor Late Rembrandt

YouTube voorvertoningsafbeelding

Late Rembrandt is een verbijsterend mooie tentoonstelling, dat was al duidelijk toen we een jaar geleden de plannen hoorden. Maar gaandeweg werd ook steeds duidelijker dat het een tentoonstelling was in de categorie: dit komt nooit meer terug. Dat kun je het beste laten vertellen door die mensen die de tentoonstelling hebben bedacht en georganiseerd.

Nieuwe film voor Rijks

YouTube voorvertoningsafbeelding

We maakten een film voor het Rijksmuseum. Met dank aan erg veel leuke en goede mensen. Hieronder staan er een paar:

Opdrachtgever: Rijksmuseum, Marjolijn Meynen, Mark Colly
Bureau: Skipintro
Creatie: Hans van Dijk, Freek Hakvoort
Bureauproducer: Danielle van Berkel
Productiemaatschappij: Holy Fools
Regisseur: Mattias Schut
Executive producer: Collin Maas
Producer: Sanne Rosinga
D.O.P: Hidde Boorsma, Harro van Schoonhoven
Edit: Taco Arts
Postproductie: The Ambassadors
Muziek: Ed Meijaard, Sietse van Gorkom en Sebastiaan Roestenburg (The Ambassadors)

Skipintro zoekt junior – UPDATE

http://www.vimeo.com/101713021
Frederique gaat naar Londen. Kunst studeren. Leuk voor haar, jammer voor ons.
Voor de duidelijkheid: we zoeken één junior, geen team.  Copy of art maakt niet uit, het gaat om ideeën, enthousiasme en een begin van vakkennis. Liefhebbers sturen een mailtje met een (link naar een) portfoliootje naar skip@skipintro.nl.

Update: de junior is gevonden, hij (want het is een hij) gaat binnenkort al beginnen.

SAN Accent voor Rijksmuseum “Open”

rm_san

Bij de Adverteerdersjury heeft de Rijksmuseum “Open”-campagne een SAN Accent gewonnen. De campagne is gemaakt in een samenwerking tussen Irma Boom Office en, hoe raadt u het, Skipintro.

Er zijn echter nog wel een paar mensen en bedrijven die hiervoor credits verdienen. Jan de Bont natuurlijk, die de commercials regisseerde. Hoofdrolspelers Ruud Gullit, Sophie van der Stap en de kleine Puck. Caviar Content, die de films produceerde. Irma Boom dus. En natuurlijk het Rijksmuseum zelf, een van de leukste opdrachtgevers sinds de vroege Middeleeuwen, dus zeg maar sinds het uiteenvallen van het Romeinse rijk.

Op de (gestolen) foto zien we Marjolijn Meynen en Linda Volkers van het Rijksmuseum op weg naar het podium. Marjolijn werd al eerder – en heel terecht – Communicatievrouw van het Jaar.

Klaas meets Klaus in Rijksmuseum (update: ook op tv)

Wij  kregen een bijzonder leuke opdracht van het Rijksmuseum: breng vanwege de feestdagen onze shop eens onder de aandacht, want daar hebben we allerlei leuke cadeaus.
Daar hebben we ons aardig uit gered, al zeggen we het zelf . Vele mensen verdienen vele pluimen voor deze productie.

Opdrachtgever: Mark Colly, Taletta van Berckel, Marjolijn Meynen, Rijksmuseum
Concept: Hans van Dijk, Freek Hakvoort, Skipintro
Productie: Danielle van Berkel, Thomas Rohde
Regie: Harro van Schoonhoven, VanderFilm
Camera: Tom Driessen
Licht: Jelle Mulder
Make-up: Anne Rijke
Montage: Petra Maintz
Muziek: Robert Vermeulen
Geluid: Wim Vonk
Acteurs: Jurriaan Rohde, Gerard Borkus

Update: inmiddels is het enthousiasme zo groot dat er ook een budgetje is gevonden voor een paar uitzendingen op tv.

Nieuwe “Werken bij De Brauw” in de lucht

wbdeb3

Voor advocatenkantoor De Brauw maakten we de alweer derde editie van “Studenten ontdekken De Brauw”.  Korte samenvatting voor de mensen die het waarom daarvan nog niet kennen. Ook onder advocatenkantoren woedt de “war for talent”. Voor De Brauw bedachten we dat niet het kantoor zich in bochten wringt om aardig te doen, maar dat studenten gewoon zelf onderzoeken wat voor kantoor De Brauw is. En dat werkt: De Brauw is het favoriete kantoor van ambitieuze studenten, blijkt uit onderzoek. De website won drie jaar achter elkaar De Gouden Muis.

Telefoon = kaput (Update: doet het weer)

telefoonkaput1

Gisteren werd onze elektrische installatie gecontroleerd door overdreven technisch ogende mannen. Stroom gaat er even af, schikt dat? Ja hoor.
Elektrische installatie bleek in orde, maar toen de stroom er weer op ging was de telefoon dood. Morto. Død. Mrtav. Hildako. Kuollut.
Technisch ogende mannen wisten het ook niet.  Sorry.
We zitten er maar mee, en u ook. In de tussentijd: de mail doet het echt prima (skip@skipintro.nl) en de 06 ook. Bel voorlopig 06 42 23 88 11.

Update. Ineens stond er een man van KPN voor de deur. Centrale bleek in de stress geschoten. Nu doet alles het weer. Dank, KPN (dat mag ook wel eens worden gezegd.)

“Rechtenstudenten hebben er kijk op”

arsaequi

Juridische uitgeverij Ars Equi* heeft rechtenstudenten gevraagd welk advocatenkantoor de beste recruitmentwebsite heeft. We citeren: “De studenten zijn duidelijk over het antwoord: werkenbijdebrauw.nl van De Brauw Blackstone Westbroek is de grote winnaar en laat alle anderen ver achter zich. Deze site werd door 23,9% van de studenten uitgeroepen tot beste recruitmentwebsite. Waarmee onderscheidt De Brauw zich van de rest? Werkenbijdebrauw.nl bestaat bijna volledig uit informatieve filmpjes. De tekst die er staat is om de betreffende filmpjes in te leiden en te kaderen.”
Wij worden ook genoemd: “De te complimenteren makers zijn overigens van Skipintro, een ideeënbureau (zoals ze zelf zeggen “wat het reclamebureau in de vorige eeuw was is het ideeënbureau van nu”). Skipintro was ook het brein achter de campagne voor het vernieuwde Rijksmuseum…”

* Wat betekent dat, zien we u denken. Wij wisten het ook niet maar vonden bij Wikipedia: “De beoefening van de rechtswetenschap wordt wel ars aequi et boni genoemd, dat vrij vertaald wordt als de kunst van het redelijke en billijke. Letterlijk betekent het de kunst van het rechtvaardige en het goede, waarbij rechtvaardigheid een subcategorie van redelijkheid is”.

Typografie voor De keuken van Johannes

YouTube voorvertoningsafbeelding

Op youtube staat ene klein voorproefje van de documentaire “De keuken van Johannes”. Die gaat – u heeft ook alles meteen door – over Johannes van Dam. De film is gemaakt door Bianca Tan, die ooit het programma “Koken met Bianca” op AT5 had, en dat we nog steeds missen. Het is een mooie, stille, intieme documentaire die met veel liefde en een piepklein crowdfundje is gemaakt. Het crowdje heeft inmiddels een voorvertoning gezien in De Goudfazant. Vooraf werd hysterisch lekker gegeten.

Wij mochten van Bianca de typografie doen.

NR. 35 van de Onmisbare Top 100 onthult

onmisbaar

Dit stukje staat ook op zapklarebrokken.nl.

Voor iedereen was het een verrassing behalve voor de honderd zelf: de Top 100 van Onmisbare Mensen in Het Vak in Adformatie.
Wij Onmisbaren wisten het allang, maar we hebben het altijd geheim gehouden. Als wij er niet zijn, houdt het hele vak op.
Wij mogen uiteraard niet samen in één vliegtuig, niet tegelijk door dezelfde straat, en zeker niet hetzelfde eten. Ik heb laatst stiekem koffie gedronken met nr. 32, als het hoofdbureau dat hoort, ben ik zuur.
Wij zijn – dat staat er letterlijk bij in Adformatie – “onmisbaar voor hoe de wereld eruit ziet”.
Dat lijkt misschien overdreven, maar wij ondervinden het dagelijks. Als ik er een ochtend niet ben, ziet de wereld er niet uit. M’n collega’s blijven in bed. Klanten worden ogenblikkelijk radeloos en bij het Rijksmuseum houden ze de deur op slot.
M’n vrouw en de poezen duwen me ’s morgens de deur uit: Ga maar snel, Hans. Wij kunnen wel een dagje zonder je, maar in het Vak ben jij een Onmisbaar Mens.
(Ja, onze poezen praten met Beginkapitalen.)